Wizyta studyjna w ramach projektu Szkoła zadań prawdziwych

W dniach 5-6.12 2024r. odbyła się krajowa wizyta studyjna, której celem było zapoznanie się z innowacyjnymi praktykami edukacyjnymi oraz wymiana doświadczeń między szkołami.
 
W ramach wizyty Nauczyciele odwiedzili:
  • Białostockie Centrum Edukacji (BCE)
  • Centrum Edukacji Nauczycieli (CEN)
  • Wizyta w Szkole Infotech
  • Muzeum Ikon w Supraślu

Pierwszego dnia nauczyciele mieli okazję odwiedzić dwie renomowane instytucje edukacyjne w Białymstoku. W BCE zaprezentowano nowoczesne metody wspierania procesu dydaktycznego oraz działania na rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli. W szczególności uczestnicy mieli możliwość:

  • Poznania innowacyjnych programów szkoleń i kursów dla nauczycieli, dostosowanych do dynamicznie zmieniających się potrzeb współczesnej edukacji.
  • Udziału w warsztatach prezentujących wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu.
  • Dyskusji na temat efektywnego wdrażania nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, takich jak platformy e-learningowe i aplikacje wspierające proces dydaktyczny.

W CEN nauczyciele zapoznali się z ofertą wspierającą rozwój ich kompetencji zawodowych. Kluczowe punkty programu to:

  • Prezentacja programów doskonalenia zawodowego, w tym kursów z zakresu metodyki nauczania i innowacji pedagogicznych.
  • Warsztaty dotyczące pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym stosowania metod indywidualizacji i inkluzji.
  • Możliwość wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami oraz ekspertami z CEN, co sprzyjało nawiązaniu nowych kontaktów i wzajemnej inspiracji.

Drugi dzień wizyty rozpoczął się w nowoczesnej placówce edukacyjnej – Szkole Infotech w Białymstoku. Infotech to szkoła znana z innowacyjnego podejścia do edukacji, szczególnie w zakresie nauk ścisłych i technicznych. Nauczyciele mieli okazję:

  • Obserwować zajęcia z programowania, robotyki i automatyki, które wykorzystują najnowsze technologie oraz narzędzia edukacyjne.
  • Zapoznać się z programami edukacyjnymi rozwijającymi kompetencje przyszłości, takimi jak kreatywność, współpraca w grupie czy umiejętność rozwiązywania problemów.
  • Dyskutować o metodach pracy projektowej oraz integracji międzyprzedmiotowej w ramach nowoczesnego nauczania STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Ostatnim punktem programu była wizyta w Muzeum Ikon w Supraślu. Była to atrakcja kulturalna, która pozwoliła nauczycielom:

  • Zrelaksować się i zainspirować w niezwykłej przestrzeni, bogatej w dziedzictwo kulturowe i religijne regionu.
  • Poznać historię ikonografii prawosławnej oraz techniki tworzenia ikon.
  • Docenić różnorodność i piękno lokalnej kultury, co mogło stanowić punkt wyjścia do refleksji nad włączeniem elementów dziedzictwa kulturowego do edukacji.