Data publikacji: 20.04.2024

PODLASKIE FORUM KOMPETENTNEJ MŁODZIEŻY

– rozwój samorządów szkół zawodowych: BEZPIECZNA PRZYSZŁOŚĆ

Lider projektu

Białostocka Fundacja Kształcenia Kadr

Realizatorzy

Instytut Zarządzania Uniwersytet w Białymstoku

Program

RZĄDOWY PROGRAM FUNDUSZ MŁODZIEŻOWY - KONKURS FUNDUSZ MŁODZIEŻOWY 2024 – PRIORYTETY 2-3

Priorytet 3. Wzmocnienie kompetencji organizacji młodzieżowych

Cel główny

Celem projektu jest dalsze wsparcie i rozwój Forum Kompetentnej Młodzieży (FKM) zrzeszającego samorządy uczniowskie 18 szkół zawodowych w woj. podlaskim. W projekcie KOMPETENCJE mają GŁOS opracowano strategie dla 18 samorządów uczniowskich oraz programy szkoleniowe rozwoju ich postaw obywatelskich (LIDER) i współpracy z otoczeniem szkoły zawodowej (WSPÓŁPRACA LOKALNA) W ramach projektu do FKM przyjętych będzie 3 nowych szkół z powiatów, nie objętych wsparciem w projekcie założycielskim oraz kontynuowane będzie wsparcie kompetencji 21 samorządów w nowych obszarach problemowych (a) zarządzania i bezpieczeństwa: w tym zarządzanie kryzysowe i współpraca z OSP i Obroną Terytorialną (ZARZĄDZANIE i BEZPIECZEŃSTWO) oraz (b) finansowaniem młodzieżowych inicjatyw lokalnych (FINANSE i FUNDRAISING). Zagadnienia te zostały zgłoszone jako niezbędne do dalszego rozwoju przez uczestników FKM i będą motywacją do dalszej profesjonalizacji samorządów uczniowskich szkół zawodowych w woj. podlaskim

Do kogo skierowany

Grupą docelową projektu jest MŁODZIEŻ szkół zawodowych woj. podlaskiego, ze szczególnym uwzględnieniem OBSZARÓW WIEJSKICH i PRZYGRANICZNYCH, która otrzyma wsparcie poprzez 21 Samorządów Uczniowskich tworzących Podlasie Forum Kompetentnej Młodzieży, realizujących zaktualizowane strategie współpracy i rozwoju z wykorzystaniem nowych kompetencji w zakresie ZARZĄDZANIE i BEZPIECZEŃSTWO oraz FINANSE I FUNDRAISING. Opracowane w projekcie nowe programy zajęć pozalekcyjnych w zakresie tych nowych zagadnień, dostępne dla wszystkich uczniów szkół zawodowych objętych wsparciem, zapewnią transfer kompetencji z poziomu samorządów uczniowskich bezpośrednio uczestniczących w projekcie na poziom szkół, wszystkich uczniów, nauczycieli i SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH korzystających z większego bezpieczeństwa publicznego, lepszego zarządzania kryzysowego oraz finansowani lokalnych inicjatyw młodzieżowych

BEZPOŚREDNIM wsparciem projektu objętych zostanie 210 UCZNIÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH, tworzących 21 SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH szkół zawodowych z terenu wszystkich powiatów woj. podlaskiego . Średnio zakłada się udział 10 uczniów z Rad Uczniowskich oraz samorządów klasowych z każdej z 21 szkół zawodowych. Dodatkowo w projekcie weźmie udział 630 UCZNIÓW z 21 szkół zawodowych – średnio 30 uczniów z każdej szkoły zawodowej w ramach aktualizacji celów strategii oraz ankietyzacji potrzeb uczniów realizowanych poprzez te strategie.

 

GRUPA DOCELOWA projektu, w najszerszym ujęciu to 1 092 UCZESTNIKÓW w tym: (a) 840 uczniów, z czego (a) BEZPOŚREDNIM WSPARCIEM edukacyjnym grantu objętych zostanie 210 uczniów oraz (b) pośrednim wsparciem konsultacyjnym i szkoleniowym objętych zostanie 630 uczniów oraz dodatkowo 252 mieszkańców z otoczenia społecznego szkół, czyli: (c) wsparciem kooperacyjnym objętych zostanie 42 funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, ochotników OSP i OT oraz d) 210 mieszkańców z otoczenia społecznego szkół

Planowane efekty

W ramach działania pierwszego (STRATEGIA) przewidziano TRZY ETAPY DZIAŁAŃ :

1. AKTUALIZACJA UNIWERSALNEGO MODELU strategii (1-3 miesiąc projektu, styczeń – marzec 2024 roku) przez ekspertów i pracowników naukowych Instytutu Zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku.

2. DOSTOSOWANIE uniwersalnego modelu strategii do specyficznych potrzeb każdej szkoły (4-6 miesiąc projektu, kwiecień – czerwiec 2024 roku) poprzez WARSZTATY STRATEGICZNE realizowane w każdej szkole poprzedzone ankietyzacją (badaniem potrzeb i pomysłów) wszystkich uczniów szkoły zawodowej. 

3. WDROŻENIE zindywidualizowanych strategii w 21 szkołach zawodowych (7-9 miesiąc projektu, lipiec – wrzesień 2024 roku).

W ramach działania drugiego (KOMPETENCJE) :

4.  opracowanie PROGRAMU ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH dla samorządów uczniowskich, uczniów szkoły zawodowej (10-12 miesiąc projektu, październik – grudzień 2024 roku) p

5.  WARSZTATY KOMPETENCYJNE dla 3 nowych szkół przyjętych do PFKM: w zakresie ZARZĄDZANIA i marketingu politycznego: LIDER społeczny z zastosowaniem programów opracowanych w I edycji Funduszu oraz nowe warsztaty dla 21 szkół: w zakresie bezpieczeństwa publicznego i zarządzania kryzysowego: ZARZĄDZANIE i BEZPIECZEŃSTWO (13-15 miesiąc projektu, styczeń – marzec 2025 roku).

6. WARSZTATY KOMPETENCYJNE dla 3 nowych szkół przyjętych do PFKM: w zakresie lokalnej WSPÓŁPRACY międzysektorowej i partycypacji społecznej: OBYWATEL z zastosowaniem programów opracowanych w I edycji Funduszu oraz nowe warsztaty dla 21 szkół: w zakresie finansowania i przejrzystego rozliczania inicjatyw młodzieżowych: FINANSE i FUNDRAISING. (16-18 miesiąc projektu, kwiecień – czerwiec 2025 roku).

W ramach działania trzeciego (WSPÓŁPRACA) :

7. opracowanie i AKTUALIZACJA ZASAD FORUM (10-12 miesiąc projektu, październik – grudzień 2024 roku), w szczególności w zakresie zmiany statusu FKM na PODLASKIE FKM oraz nowe obszary problemowe PFKM związane z bezpieczeństwem i zarządzaniem kryzysowym

8. PLATFORMA INTERNETOWA Forum Kompetentnej Młodzieży (1-24 miesiąc projektu, styczeń 2024 roku – grudzień 2025 roku).

9. FESTIWAL SAMORZĄDÓW uczniowskich szkół zawodowych (19-24 miesiąc projektu, lipiec 2025 roku –grudzień 2025 roku) w trakcie zdalnych spotkań samorządów.

Wartość projektu

214 016,08 PLN

Okres realizacji

1.01.2024-31.12.2025