Zdolność do znalezienia zatrudnienia, nazywana czasem „zatrudnialnością” lub „atrakcyjnością zatrudnieniową” (od angielskiego słowa „employability”), staje się kluczowym problemem rynku pracy absolwentów, także absolwentów kształcenia zawodowego.
Rynek pracy, na który wchodzą absolwenci jest coraz bardziej złożony i niestabilny, a wymagania stawiane potencjalnym wykonawcom pracy w większości zawodów, w tym również w tych o niższych wymaganiach kwalifikacyjnych, wykazują tendencję rosnącą. Z tego względu coraz częściej absolwenci mają problemy z rozpoczynaniem karier zawodowych, szczególnie w przypadku podejmowania pracy w zawodzie wyuczonym.
Z dotychczas przeprowadzonych badań przez BFKK (2014, Kształcenie zawodowe na terenie BOF) odnośnie szkolnictwa zawodowego wynika, iż kompetencje absolwentów szkół zawodowych z terenu BOF nie odpowiadają potrzebom rynku pracy.
Ponad 15% badanych absolwentów średnich szkół zawodowych i 40% absolwentów zasadniczych szkól zawodowych pozostawała bez pracy, zaś odsetek pracujących w wyuczonym zawodzie wynosi zaledwie 55%. Głównym powodem, dla którego absolwenci szkół zawodowych z terenu BOF nie wykonują pracy w swoim zawodzie był fakt, że nie znaleźli pracy w swoim zawodzie (80% wskazań badanych).
Z kolei jeśli popatrzymy na popytową stronę rynku pracy, to blisko jedna trzecia firm, które poszukiwały pracowników miała problemy ze znalezieniem osób o odpowiednich kwalifikacjach. Z badań wynika, iż najczęstszym powodem trudności rekrutacyjnych przedsiębiorstw BOF jest:
Dlatego ważne staje się takie kształtowanie kompetencji mieszkańców BOF, w szczególności uczestników systemu kształcenia zawodowego, aby stale odpowiadały potrzebom istniejących i powstających miejsc pracy, przez co nastąpi wzrost zatrudnienia i dochodów mieszkańców. Podniesienie kompetencji do pracy uczestników systemu kształcenia zawodowego zapewni ich większą adaptacyjność na zmieniającym się rynku pracy.
Przedstawione informacje uzasadniają w pełni podjęty temat badawczy odnośnie do identyfikacji luk kompetencyjnych, zaś uzyskane dane oraz sformułowane rekomendacje należy uznać za odpowiedź na wyzwania stawiane na poziomie BOF, jak całego regionu podlaskiego.
Celem badań jest identyfikacja luk kompetencyjnych, która będzie podstawą dostosowania oferty edukacyjnej oraz systemu kształcenia zawodowego na obszarze Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego do potrzeb pracodawców, ale także potrzeb edukacyjnych i aspiracji mieszkańców BOF, w szczególności aktualnych i przyszłych uczestników systemu kształcenia zawodowego BOF.
Osiągnięcie tego celu wymaga identyfikacji luki kompetencyjnej na pięciu poziomach:
Wyniki badań pozwolą na osiągniecie następujących celów szczegółowych, pozwalających na wypracowanie corocznych rekomendacji, których adresatem będą:
Z kolei efektem badania Luki Kompetencyjnej na poziomie uprawnień i profesjonalizacji wykraczającej poza ramy kwalifikacji szkolnych (Poziom 5 Luki Kompetencyjnej BOF) będzie wypracowany katalog kursów specjalistycznych i uprawnień specjalistycznych dla poszczególnych 9 branż lub zawodów – roczna oferta kursów w ramach trzeciego filaru edukacji zawodowej BOF.
Przyjęta koncepcja badania luki kompetencyjnej na pięciu poziomach stanie się także podstawą do optymalizacji systemu kształcenia na obszarze BOF, poprzez dopasowanie formy kształcenia zawodowego do poziomu i szczegółowości zdiagnozowanej luki kompetencyjnej.
Podejście to zwiększy efektywność kształcenia zawodowego poprzez skuteczniejsze zarządzanie procesem edukacji w kontekście kosztów edukacji i czasu jej trwania. W ten sposób system ma szanse stać się elastyczny, precyzyjnie reagujący na zdiagnozowane potrzeby rynku oraz faktyczną podaż kompetencji, kreowaną przez absolwentów szkół zawodowych.
Realizacja celu badania skłania do prowadzenia badań corocznie – w 5 edycjach w latach 2017-2021 – na próbie 120 firm i 600 pracowników na obszarze Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego (miasto Białystok, gm. Choroszcz, gm. Czarna Białostocka, gm. Dobrzyniewo Duże, gm. Juchnowiec Kościelny, gm. Łapy, gm. Turośń Kościelna, gm. Wasilków, gm. Zabłudów, gm. Supraśl).
Ze względu na tak określony cel badawczy należy dokonać celowego doboru firm według kryterium reprezentatywności próby w wymiarze gospodarczym i strategicznym (udział poszczególnych branż w gospodarce BOF oraz w strategicznych kierunkach rozwoju BOF i regionu), z uwzględnieniem ośmiu obszarów kształcenia zawodowego (zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 2017 roku odnośnie do Podstawy Programowej Kształcenia w Zawodach), takich jak:
Podstawą celowego doboru firm do badania będzie baza firm REGON, będąca w dyspozycji Białostockiej Fundacji Kształcenia Kadr, zaś źródłem uzupełniającym będzie książka teleadresowa typu „Panorama Firm”.
Zastosowano następujące kryteria doboru grupy docelowej:
W badania potrzeb kompetencyjnych firm na terenie BOF zostaną wykorzystane zróżnicowane narzędzia i metody badawcze, dostosowane do pięciu poziomów luki kompetencyjnej.
Na poziomie zawodów zostanie przeprowadzona:
z udziałem doradców zawodowych, pośredników pracy i specjalistów rynku pracy.
Na poziomie luki kompetencyjnej kwalifikacji, umiejętności i czynności zawodowych zostaną przeprowadzone wywiady z pracodawcami, pracownikami, mistrzami zawodu, brygadzistami, kierownikami, menedżerami liniowymi, przełożonymi na konkretnych stanowiskach pracy, z udziałem Doradców Kompetencji.
Luka kompetencyjna na poziomie czynności identyfikowana będzie dodatkowo poprzez wywiady pogłębione, opisy i rejestrowane próbki pracy z konkretnych stanowisk pracy, z udziałem:
Na poziomie profesjonalizacji i kursów specjalistycznych, dających dodatkowe kompetencje wykraczające poza kwalifikacje niezbędne na stanowisku pracy, luka kompetencyjna będzie identyfikowana poprzez wywiady grupowe FGI (Focus Group Interview) z przedstawicielami:
Aktualności
Kontakt
(85) 653 77 00 — Biuro
(85) 732 95 05 — Fax
fundacja@bfkk.pl